נוהל פריקה וטעינת סחורות לבעלי עסקים וספקים ברחובות ראשיים

כניסה לתוקף: 07/12/2025


רקע

נוהל זה הוא תוצאה של פגיעה מתמשכת במרחב הציבורי וברחובותיה הראשיים של העיר (אוסישקין וסוקולוב) הנובעים מבתי עסק המשליכים קרטונים ו/או משטחי עץ ו/או מותירים סחורה על המדרכה. בכך, בתי עסק אלו יוצרים מפגעים במרחב הציבורי, פוגעים בבטיחות העוברים ושבים, הולכי הרגל, על המדרכות הציבוריות, מזיקים לסביבה ולניקיון והסדר הציבורי.

 

  1. מטרת הנוהל

מטרת הנוהל הנה הסדרת פעילות העסקים בכל הנוגע לפריקת וטעינת סחורות ברחובות העיר הראשיים באופן התואם את חוקי העזר העירוניים. זאת על מנת ליצור איזון בין צורכי העסקים מחד ושמירה על המרחב הציבורי והסביבה לטובת התושבים, בטיחותם, מניעת מפגעים סביבתיים ותברואתיים וניקיון העיר מאידך.

 

  1. תחולת הנוהל

הוראות נוהל זה חלות על כלל העסקים הפועלים ברחובות הראשיים בעיר: אוסישקין וסוקולוב, אלו הטעוני רישוי ואלו שאינם.

 

  1. אופן ביצוע
  • שעות וימים מותרים לפריקה וטעינת של סחורות ברחובות הראשיים יתאפשרו כמפורט:

ראשון עד שישי החל מהשעה 09:00 ועד השעה 14:00.

בשבתות וחגים לא תתאפשר פריקה וטעינת סחורות כלל.

אין להוציא משטחים.

מעבר לשעות הנ"ל, פריקה וטעינת סחורות תתבצע רק מתוך חניות פרטיות, חניות עורפיות או בשטחי פריקה וטעינה מאושרים בלבד ומשם ישונעו לבית העסק.

  • מיקום הפריקה והטעינה: הפריקה והטעינה תתבצע אך ורק בין עמודי הקולונדות ו/או בתחום הוצאת הסחורה המסומנים ב"כפתורים" תוך מתן אפשרות מעבר חופשי ופתוח בין חלונות הראווה לעמודי הבניין ומשפת המדרכה עד לעמודי הבניין. הכנסת הסחורה לחנות תתבצע מייד לאחר שזו נפרקה, בעת הכנסת הסחורה אין להדביק מחירים ולסדר את הסחורות אלא בתוך בית העסק.

בתי עסק להם יש כניסה אחורית רשאים לפרוק סחורות ללא הגבלת זמן הפריקה, של 30 הדקות אולם בטווח הימים והשעות ראשון עד שישי בין השעות בין השעות 09:00 ל-14:00 בלבד.

 

  • משך הפעולה: משך זמן הפריקה והטעינה יהיה זמן סביר ולא יעלה על 30 דקות.

על העסקים להיערך מראש על מנת לעמוד במגבלת זמן זו (ולשיקול דעת הפקח בהתאם לכמות הסחורה ואופייה).

אמצעי בטיחות: במהלך פעולות הפריקה והטעינה, חובה על מבצעי הפעולה להציב אמצעי אזהרה ברורים ובולטים (כגון משולשי אזהרה, קונוסים או סרט סימון).

חובת נוכחות: בעת פריקת סחורה – הספק או נציג העסק חייב להימצא במקום, אין להשאיר סחורה ללא השגחה (זו גם תהיה האינדיקציה לרישום דו"ח עפ"י שיקול דעת הפקח כמפורט בהמשך ולזיהוי הסחורה ושיוכה לבית העסק),

במידה ואין תוויות המשייכות את הארגזים/קופסאות באמצעותן מסופקות הסחורות – חובה על בעל העסק לוודא כיתוב כאמור (שם בית העסק).

שמירה על הניקיון והסביבה: עם סיום פעולת הפריקה והטעינה, חובה לפנות באופן מידי ולסלק באופן מוסדר* כל אריזה, פסולת אריזות** או לכלוך שנוצר כתוצאה מהפעולה. יש להותיר את המדרכה ואת הכביש נקיים ובטוחים למעבר.

*בתי עסק גדולים נדרשים להתקשר עם תאגידי מיחזור אריזות ופסולת אלקטרונית. כל בתי העסק נדרשים לפנות את הפסולת לסוגיה למתקנים הייעודיים.

** יש לבצע הפרדה בין קרטון, שרינק, ניילון וכו'. למידע בנושא הפרדת פסולת

יש להסיר שרינק וסרטי הדבקה*, לשטח את הקרטונים ולערום באופן מרוכז ונגיש לאיסוף מחוץ לבית העסק על המדרכה סמוך לכביש.

*פסולת אריזות – פח כתום

*למידע בנושא הפרדת פסולת עסקים יש לפנות למחלקה לאיכות הסביבה

שימוש באמצעים מתאימים: יש להשתמש בעגלות משא או באמצעים אחרים המיועדים להעברת סחורה באופן בטוח ויעיל, תוך מזעור הסיכון לפגיעה במרחב הציבורי בהולכי רגל ובסביבה.

 

  1. הוצאת קרטונים

שעות וימים מותרים להוצאת קרטונים ברחובות הראשיים יתאפשרו כמפורט להלן:

רחוב אוסישקין: בימים ראשון עד שישי החל מהשעה 09:30 ועד השעה 10:00. איסוף הקרטונים יערך החל מהשעה 10:00 ועד השעה 11:00.

רחוב סוקולוב: ימי ראשון עד שישי בין השעות 10:30 ל-11:00, איסופם מהשעה עד השעות 11:00 ל-12:00.

יש להסיר שרינק וסרטי הדבקה, לשטח את הקרטונים ולערום באופן מרוכז ונגיש לאיסוף מחוץ לבית העסק על המדרכה סמוך לכביש.

יובהר כי עסק אשר לא הספיק להוציא את הקרטונים בין השעות האמורות לא יוכל להשאיר את הקרטונים על המדרכה ויאלץ לאחסן את הקרטונים בחנותו ולהוציאם רק ביום למחרת.

 

  1. אכיפה וסנקציות

העירייה תבצע פיקוח ואכיפה של הנוהל.

הפרות חוזרות עשויות להוביל לשלילת רישיון העסק. בעת הכנסת הסחורה ועבודה רציפה של הכנסת הסחורה  לא ירשמו דו"חות.

במקרים חמורים של סיכון בטיחותי, סיכון סביבתי או חסימת מדרכה – הרשות תפעל לפינוי הסחורה לאלתר, על חשבון העסק או הספק.

 

  1. אחריות

אחריות לביצוע הנוהל מוטלת על בעלי העסקים, נציגיהם והספקים.

בעלי עסקים נדרשים לוודא כי הספקים והעובדים שלהם מודעים לנוהל ופועלים בהתאם להנחיות.

העתק מהנוהל יימסר לעסקים חדשים במסגרת תהליך רישוי העסק.

  1. כללי

נוהל זה נועד לשפר את איכות החיים בעיר ולסייע לבעלי העסקים לפעול בסביבה נקייה, בטוחה ומסודרת.  אנו מודים על שיתוף הפעולה ומזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה או הצעה.

אכיפת הנוהל תבוצע על ידי פקחי העירייה.

אנו תקווה לשיתוף פעולה מלא מצד בעלי העסקים, ביישום נוהל זה. אנו מאמינים כי יישום נכון של הנחיות אלה יתרום לשיפור איכות החיים בעיר ולרווחת כל תושביה.

לשאלות או הבהרות, ניתן לפנות למחלקת רישוי עסקים בטלפון 03-5483849 או באמצעות הדוא"ל: [email protected]

 

בכוונת העירייה להתחיל באכיפת בהקדם ובהתאם לנוהל.