תושבים יקרים,
"דרוש כפר שלם לגדל ילד".
קיבלתי לידי פיקדון יקר ערך, פיקדון בעל משמעות עמוקה ומרחיקת לכת ביכולת ההשפעה שלו- ניהול המחלקה לחינוך מיוחד ברמת השרון.
במהלך שנות עבודתי גיבשתי תפיסות יסוד אשר עיצבו את עולמי הרוחני, החינוכי והפדגוגי. תפיסות יסוד אלה מדגישות את חשיבותו של ההון האנושי-תלמידים, הורים, קהילה, צוותי חינוך, מטפלים, עובדי רשות, מתוך הבנה שהסינרגיה מבטיחה הצלחה בהשגת המטרות והיעדים. אחת המטרות העומדות לנגד עיני היא יצירת מקום מאפשר שיתוף ושותפות, מקום משפיע ומטביע חותם, מקום המאמין בערכי אחווה, קבלה ואהבת אדם. אני מאמינה שתקשורת בין אישית פתוחה המאפשרת שיח והבנה הדדית בין הגורמים השותפים לעשייה, מביאה לקידומו של הילד, לתחושת ביטחון ושיתוף פעולה עם בני המשפחה והם שמאפשרים למידה ופיתוח אישי. אני מאמינה שיחד נוכל לארוג חוטים מקשרים בין כל הגורמים והאנשים הקרובים והרחוקים כנאמר במדרש "המדליק נר מנר, זה דולק וזה אינו חסר"
(במדבר רבה, פרשה י"ג)
המשימה הגדולה והחשובה הניצבת בפנינו היא שמירה על רווחת ילדי החינוך המיוחד לאורך כל השנה.
מעורבותם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בחברה ותרומתם לקהילה עשויות להשפיע על האופן שבו הקהילה הנורמטיבית תופסת אדם שיש לו צרכים מיוחדים, כפרט תורם ומועיל לחברה. המעורבות והתרומה של תלמידים עם צרכים מיוחדים עשויה גם להשפיע לטובה על הדימוי העצמי ועל תחושת המסוגלות של התלמידים התורמים.
מסגרות החינוך המיוחד בעיר נותנים מענה לאוכלוסיית התלמידים, בעלי צרכים מיוחדים מגיל 3.
מכלול הקטגוריות של אוכלוסיות החינוך המיוחד: לקויות מורכבות, מוגבלות שכלית התפתחותית, לקויות למידה, לקויות תקשורת (אוטיזם), הפרעות התנהגות, קשב וריכוז- A.D.H.D מגבלות פיזיות, לקות שמיעה וראייה.
רמת השרון מציעה מגוון שירותי חינוך מיוחד לילדים ומשפחות במגוון היבטים בשיתוף עם משרד החינוך, שפ"ח, המחלקה לשירותים חברתיים, מחלקת הפרט ומחלקות הגיל באגף.
ברמת השרון פועלים 8 גני חינוך מיוחד אליהם מגיעים ילדים החל מגיל 3 עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות שונות. בכל כיתת גן משובצים 8-11 ילדים על פי גילם וסוג המגבלה.
שם הגן | כתובת הגן | מספר הטלפון בגן | אפיון |
---|---|---|---|
ברוש | רות 4 | 03-5496861 | תקשורת |
דולב | התבור 27 | 03-5493599 | תקשורת |
כלנית | סמטת המור 3 | 03-5018924 | עיכוב |
סחלב | הגנים 21 | 03-6355098 | תקשורת |
סיגלית | ארנון 17 | 03-5490251 | תקשורת |
סמדר | הסייפן 23 | 03-5497463 | עיכוב |
שיבולת (חרדי) | סמטת היונה | 03-5408212 | עיכוב |
כמו כן קיימות 9 כיתות קטנות ושירותי חינוך מיוחד ניתנים לילדים המשולבים במסגרות הרגילות.
שם בית הספר | כיתות | אפיון |
---|---|---|
אורנים | ג+ד | רגשית-דו גילאי |
אלון | יב | רגשית |
אמירים | א, ב, ב, ג, ה | תקשורת רגשי |
גולן | א, ו | רגשית קטנה |
הדר | א | כיתת כו"ח |
קריית יערים | ב | רגשית |
עלומים | ז | רגשית קטנה |
קלמן | ז, ח ט | תקשורת רגשית |
צוות מחלקת פרט:
תפקיד | שם | דואר אלקטרוני |
---|---|---|
מנהלת מחלקת פרט | מעיין אורלב | maayan_o@ramat-hasharon.muni.il |
מזכירת מחלקת פרט | אתי עמרמי | eti_a@ramat-hasharon.muni.il |
רכזת הון אנושי ופרט | מיטל מחבובי | meital_ma@ramhash.co.il |
טפסים ושאלוני הפניה לועדת השמה
ועדת זכאות ואפיון במסגרות החינוך המיוחד
זכאות לשירותי חינוך מיוחד ניתנת על ידי ועדת אפיון וזכאות של משרד החינוך, אליה מופנים ילדים דרך המכונים להתפתחות הילד, הגננות והשירות הפסיכולוגי.
חוק חינוך מיוחד (תיקון מס' 11), התשע"ח-2018 קובע כי להורים ישנה זכות בבחירת סוג המסגרת בה ילמד ילדם: כיתה רגילה, כיתת חינוך מיוחד במוסד חינוך רגיל או מוסד חינוך מיוחד. זאת, בסייג אחד: במידה וקיים חשש ממשי כי התלמיד מסכן את שלומו או את שלומם של אחרים, הוועדה רשאית להחליט על השמתו במסגרת חינוכית המתאימה לו.
ועדת הזכאות והאפיון היא ועדה מתוקף חוק, הקובעת את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים, את רמת התפקוד שלו ואת היקף סל השירותים לשלוש שנים או עד למעבר בין שלבי הגיל. הוועדה תתכנס ברשות המקומית שבה התלמיד רשום על פי תעודת הזהות של הוריו.
במקרה של הורים פרודים או גרושים, יש לנהוג על פי חוזר מנכ"ל "הקשר בין מוסדות החינוך ובין הורים פרודים או גרושים" (סעיף 8-2.3).
סמכויות הועדה:
- לקבוע את רמת התפקוד והצרכים של התלמיד המופנה לדיון בוועדה.
- לקבוע את זכאותו של התלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוך בשל מוגבלות אחת או יותר מהמוגבלויות המפורטות בתוספת הראשונה לחוק, המשפיעה על תפקודו, בכלל זה זכאות להסעה ולליווי (פירוט וקריטריונים להחלטה יימסרו במסמך ייעודי).
- לקבוע את הקף סל השירותים של תלמיד הלומד בחינוך הרגיל שנמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים בהתאם לצרכיו.
מי יכול להפנות בקשה לדיון בוועדת זכאות ואפיון?
- הורי התלמיד או התלמיד עצמו
- צוות רב מקצועי
- נציג רשות חינוך מקומית
- ארגון ציבורי שהוסמך לעניין זה ע"י שר החינוך
- נציג שירותי הרווחה שהוסמך לעניין זה על ידי שר העבודה והרווחה והשירותים החברתיים
אוכלוסיית היעד:
- תלמיד עם מוגבלות (לקות למידה/ הפרעת קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, עיכוב התפתחותי/שפתי, משכל גבולי), הלומד במסגרת חינוך רגיל, לאחר תהליך של התערבות ותמיכה לקידום תפקודו בחינוך הרגיל, שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן/כיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן/בית ספר לחינוך מיוחד.
- תלמיד עם מוגבלות (מוגבלות על רצף האוטיזם, עיוורון/מוגבלות בראייה, חירשות/מוגבלות בשמיעה, חשד למוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות פיזית, הפרעות נפשיות, מחלות ותסמונות נדירות) שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן/כיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן/בית ספר לחינוך מיוחד.
- תלמיד הלומד בכיתה/מוסד חינוך מיוחד שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בחינוך הרגיל.
עבודת הוועדה:
- הפניית תלמידים לדיון בוועדת הזכאות והאפיון תיעשה לא יאוחר מ-31 במרס מדי שנה.
- הוועדה תסיים את דיוניה עד 15 במאי באותה שנת לימודים.
- דיונים בעניינם של תלמידים הלומדים בגני ילדים או דיונים בעניינם של תלמידים העולים לכיתה א' יתקיימו עד 31 במאי מדי שנה.
- במקרים חריגים ניתן לקיים דיון לאחר המועד הקבוע, באישור מנהל המחוז ובהיוועצות עם היו"ר המחוזי.
- הזימון לישיבות ועדת זכאות ואפיון ייעשה תוך פרק זמן סביר ולא פחות מ-16 יום לפני מועד הישיבה.
- בקשות מעביר ושינוי זכאות יוגשו עד לתאריך ה-15 ביוני מדי שנה.
המסמכים שעל ההורים להציג בפני הוועדה:
- תיעוד מפורט של ההתערבויות שנעשו במוסד החינוכי בו לומד התלמיד.
- סיכום התכנית האישית שהוכנה לתלמיד, לרבות תלמידים החוזרים מאשפוז בבית חולים
- מסמכים קבילים על אבחנת המוגבלות של התלמיד (כמפורט בנספח 2 – גורמים שאבחנתם קבילה בוועדות מתוקף תיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תוספת ראשונה)
- שאלון הפניה לוועדת זכאות ואפיון
- שאלון הורים (נספח 4(
- שאלון לתלמיד
- בדיקות שמיעה וראייה עדכניות
ההורים רשאים לצרף מסמכים נוספים.
הוועדה תמסור להורים, בכתב ולא יאוחר מ-14 ימים לפני הדיון בוועדה, כל מסמך הנמצא בידיה ועשוי לשמש אותה לשם דיוניה או קבלת החלטתה.
סל אישי
- סל אישי (שעות הוראה שבועיות, תמיכות מסוג הוראה, טיפול או סיוע) יינתן לתלמיד אשר הוריו בחרו כי ילמד בחינוך רגיל בהתאם לתוספת השנייה לתיקון 11 לחוק החינוך המיוחד, 2018.
- תקציבו של התלמיד הוא אישי אך יכול להינתן בתמיכה קבוצתית על פי צרכיו בהתאם להחלטת הצוות הרב-מקצועי ובשיתוף ההורים. במידה והתלמיד יקבל תמיכה בקבוצה של תלמידים הזכאים אף הם לשירותי חינוך מיוחדים, ינוצל מתקציבו האישי רק החלק היחסי שלו בקבוצה.
ועדת השגה מחוזית (ערר על החלטת ועדת הזכאות והאפיון)
ועדת ההשגה מתקיימת בראשותו של מנהל המחוז במשרד החינוך. ועדת ההשגה המחוזית תזומן על פי בקשת ההורים במקרים אלו:
- התקיימה לכאורה פגיעה פרוצדוראלית בזכויות התלמיד ו/או בזכויות ההורים.
- במקרים שלהורים לא ניתנת הזכות לבחור את סוג מוסד החינוך, ומתקבלת החלטה בניגוד לעמדתם.
- במקרים שלא אושרה לתלמיד זכאות לשירותי חינוך מיוחדים לרבות שירותי הסעה וליווי.
- במקרים בהם ההורים מעוניינים להשיג על רמת התפקוד שנקבעה בוועדה.
במכתב ההשגה יפורטו הסיבות בצירוף כל מסמך היכול לשפוך אור על הבקשה. ההורים יוזמנו לוועדה ויוכלו להזמין נציגים נוספים מטעמם.
ועדת ההשגה מוסמכת לקבל החלטה על פי אחת מהאפשרויות הבאות:
- קבלת ההשגה ושינוי החלטת ועדת הזכאות והאפיון כולל רמת התפקוד שנקבעה בוועדה וכולל אפיון המוגבלות ואפיון המוגבלות לשיבוץ.
- החזרה לדיון נוסף לוועדת הזכאות והאפיון, עם הנחיות או בלעדיהן.
- דחיית ההשגה ונימוק ההחלטה (השארת ההחלטה של ועדת הזכאות והאפיון על כנה). החלטת ועדת ההשגה היא סופית במסגרת מערכת החינוך.
ההורים רשאים להגיש בקשה חדשה לזכאות לשירותי חינוך מיוחדים בשנת הלימודים העוקבת לאחר מימוש החלטת ועדת זכאות ואפיון.
הגשת בקשה לוועדת השגה מחוזית
בקשות לוועדת השגה מחוזית (ערר על החלטת ועדת הזכאות והאפיון) ניתן להגיש עד 21 ימים מיום קבלת החלטת ועדת הזכאות והאפיון
את הבקשה יש לשלוח למשרד החינוך בכתובת: רחוב השלושה 2 תל אביב, מיקוד 6706054
טלפון: 03-6896565 | פקס: 03-6896689
הנגשת מוסדות חינוך
ביולי 2018 אישרה הכנסת את תקנות שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות ולפיכך עיריית רמת השרון והמחלקה לחינוך מיוחד יוצאים בפרסום זכות הנגשה כללית להורה וילד.
מצורף נספח 1 ו 2 למילוי על ידי ההורים, נא להחזירו למחלקת החינוך המיוחד.
כחלק מתחומי האחריות של היחידה לפיתוח ובינוי מוסדות חינוך וסביבה לימודית, במנהל החינוך מתבצעת הנגשת מוסדות חינוך והנגשה פרטנית על פי הצורך.
סוגי הבקשות שניתן להגיש עבור תלמיד או הורה עם מוגבלות פיזית הלומד במוסד חינוך:
- הנגשה אקוסטית
- הנגשה פיזית כללית בהתאם לחוק
- הנגשה פרטנית לילד או להורה עם מוגבלות פיזית
- הנגשה חושית לילד עם מוגבלות ראייה
- הנגשה טכנולוגית/ ריהוט לילדים עם המוגבלות
- הנגשה לפעילות חוץ בית ספרית
תלמיד הזקוק להנגשה פיזית במוסד החינוכי (לדוגמה, צורך בהתקנת מעלית), יש לידע את היחידה לפיתוח ובינוי מוסדות חינוך ולדאוג לביצוע רישום למוסד החינוך
בפרק זמן של שנה וחצי מראש, וזאת בשל הזמן הדרוש לביצוע העבודות בבית הספר לשם הנגשתו.
מרכז תמיכה יישובי אזורי
מרכז תמיכה יישובי אזורי (מתי"א) מהווה הזרוע הביצועית והארגונית של תכנית השילוב לתלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים בפיקוח החינוך המיוחד. תפקידו של המתי"א לאפשר תמיכה בתלמידי סל השילוב ולתלמידי כיתות החינוך המיוחד המשולבות במסגרת החינוך הרגיל.
הפניה למתי"א נעשית באמצעות המסגרת החינוכית.
בקשה למתן זכאות לסייעת רפואית
הורים המבקשים סייעת רפואית צמודה לילדים הזקוקים להשגחה צמודה, במוסדות החינוך (בחינוך הרגיל בלבד), מתבקשים להמציא מסמך רפואי מרופא מומחה (תוקף המסמך לא יעלה על 6 חודשים) המתאים לקריטריונים למתן זכאות כמפורט בחוזר מנכ"ל. את המסמכים יש להעביר למחלקת פרט לא יאוחר מה-15 במרץ בכל שנה לצורך בדיקת הזכאות על-ידי משרד הבריאות, אשר לו הסמכות לדון בבקשה.
חוזר מנכ"ל סייעות רפואיות בחינוך הרגיל
משרד החינוך פתח פורטל להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לחצו כאן לכניסה לפורטל