זרקור – היחידה לקידום נוער

מנהל: ירון דסטה

מטרת היחידה לקידום נוער, יחידת "זרקור", היא לסייע לילדים, לבני נוער ולהורים להתמודד עם קשיים, משברים ומצבי סיכון. היחידה מספקת מגוון של מענים לבני נוער בתחומים שונים; טיפול, חינוך, איתור, הכוונה, מניעת נשירה וטיפול בנושרים.

מטרות היחידה:

  • לאתר בני נוער במצבי סיכון ומשבר ולתווך להם מענים חינוכיים וטיפוליים מתאימים.
  • למנוע נשירה.
  • לספק מעטפת רחבה, טיפולית וחינוכית, לבני נוער שנשרו ממערכת החינוך הפורמאלית.
  • לבנות ולהקים תוכניות ומיזמים בתחום התעסוקה לנוער.
  • להעניק מערך תמיכה מקצועי לצוותי מערכת החינוך העל יסודי במטרה להרחיב את יכולת ההכלה של תלמידים הנתונים במשבר.

1. זרקור בבתי הספר העל-יסודיים (ז' – יב')

עובד "זרקור" קרוב לבני הנוער הנמצאים בסכנת נשירה או עם קשיי תפקוד אחרים, ומסייע להם לקבל תמיכה ולעבור את נקודות המשבר במסגרת הפורמאלית. עובד קידום הנוער בעל אוריינטציה המשלבת טיפול אישי, הגברת המוטיבציה ללמידה, סיוע, תמיכה והכוונה. עיקר העבודה נעשה באמצעות יצירת קשר אישי, מבוסס אמון, דרך היכרות מעמיקה המזמנת איתור נקודות החוזק והכוח של כל נער/ה. תפקידו לחשוף בפני הנער/ה את הדרך לחוות הצלחה וכפועל יוצא מזה – ביכולתו לחזק את הדימוי והערך העצמיים של הנער/ה והאמונה ביכולתו/ה לחולל שינוי.

2. היל"ה (השכלת יסוד, לימודי השלמה).

מנהל תכנית היל"ה: רפי אלמוג

תכנית היל"ה מיועדת לתלמידים שנשרו ממערכת החינוך הפורמאלית. תכנית היל"ה הינה מסגרת אקסטרנית המאפשרת הזדמנות נוספת ללמוד ולרכוש השכלה. קיימים שני מסלולים בתכנית:

  • מתן תעודה של 12 שנות לימוד.
  • בגרות מלאה/ חלקית

לכל נער/ה נבנית תכנית לימודים אישית, המתאימה לרצונותיו/ה וליכולותיו/ה. הלימודים מתקיימים בשעות הבוקר והצהריים, בקבוצות קטנות, תוך מתן יחס אישי לכל תלמיד ותלמידה. בנוסף ללימודים הסדירים, התכנית חושפת בפני התלמידים מיומנויות שונות לרבות נגרות, פיסול, ציור ועוד.

מטרות התכנית:

  1. הרחבה ומימוש היכולת והפוטנציאל האישי של כל נער מנותק בתחומי השכלה, מקצוע ותפקוד חברתי.
  2. השלמת השכלה פורמאלית ונוער מנותק בהתאם למסלולי הלמידה השונים.
  3. שילוב מחדש של נוער מנותק במסגרות חינוך פורמאליות ובמסגרות הנורמטיביות של בני גילו
  4. פיתוח וחיזוק ערכים חינוכיים-חברתיים לצורך שילוב הנערים בחיי הקהילה.

לתכנית ארבעה עולמות תוכן:

  1. חניכה, טיפול וליווי אישי על-ידי עובד חינוך-טיפול.
  2. לימודים להשלמת השכלה של 12 שנות לימוד ו/או בגרות חלקית/מלאה.
  3. פעילות חינוכית, חברתית וערכית בדמות הכנה לשירות בצבא, מניעת התנהגויות סיכוניות, הכנה לעולם העבודה ופיתוח מנהיגות ומעורבות חברתית.
  4. פיתוח מיומנויות מקצועיות.

היחידה לביקור סדיר (קב"ס)

המחלקה לביקור סדיר ומניעת נשירה פועלת לקידום זכותו של כל תלמיד ללמוד במסגרת המאפשרת לו מימוש מיטבי של הפוטנציאל האישי, להשיג הישגים ולחוות הצלחות. בתוך כך להיות אזרח אכפתי ומועיל בחברת מופת, המגלה אחריות בעיצוב עתידו ועתיד קהילתו.

  1. בקרה ואכיפה של חוק לימוד חובה – הבטחת לימודיהם של ילדים ונוער במוסד חינוך מוכר.
  1. היבט חינוכי-טיפולי – הנחיה וסיוע בגיבוש תוכניות להכלה ולמניעת נשירה.

הגעה לביה"ס הינה מתוקף חוק לימוד חובה, התש"ט-1949.

  1. טיפול בבעיות ביקור סדיר של תלמידים במסגרות החינוך השונות בשיתוף עם צוותי בתי הספר, התלמיד והוריו.
  2. מעקב אחר תפקודם של תלמידים בסכנת נשירה, עריכת ביקורי בית וקשר רציף עם הורי התלמיד.
  3. יעוץ והכוון להורים ולתלמידים בסכנת נשירה ובמעברים.
  4. השתתפות בוועדות שנועדו להגברת התמדתו של התלמיד וסיוע בבניית תוכניות התערבות לשיפור תפקודם של תלמידים בסכנת נשירה.
  5. שיתוף פעולה עם גורמים רלוונטיים בקהילה, כגון: רווחה, שירות פסיכולוגי, מחלקות מנהל החינוך, קציני מבחן, קידום נוער ועוד.
  6. בניית תוכניות התערבות לשיפור תפקודם של תלמידים בסכנת נשירה.
  1. הודעה להורים – ישלח מכתב מטעם בית ספר להורים, המודיע על אי ביקור סדיר או נשירה סמויה – עם העתק לקב"ס ולפיקוח וראש מנהל החינוך.
  2. על מנת להכיר את התלמיד, חוזקותיו וקשייו יצור הקב"ס קשר עם הצוותים הפדגוגיים החינוכיים בבתי הספר או גורמים אחרים הקרובים לתלמיד וכן גורמים מקצועיים כמו פסיכולוג, עובד/ת סוציאלי/ת, קצין מבחן ועוד.
  3. הקשר עם המשפחה
    • ​​יצירת קשר עם המשפחה וקביעת פגישה עם ההורים והילד.
    • קיום שיחות אישיות עם התלמיד, בתיאום עם הצוות החינוכי (לאחר יידוע ההורים).
    • תיאום ביקור בית.
  4. מול בית הספר:
    • ​​השתתפות של הקב"ס בישיבות של הצוות הבין מקצועי בבית הספר.
    • ועדת היועצות בית ספרית – הועדה דנה במצבו של התלמיד, בשיתוף צוות בית הספר וכל הגורמים המטפלים, במטרה לגבש תכנית אישית, העונה לצרכיו של התלמיד.
  5. וועדת התמדה יישובית – הוועדה מתכנסת פעמיים בשנה, הוועדה מורכבת מראש אגף החינוך המשמש כיו"ר הוועדה, קב"ס וגורמי מקצוע נוספים, מנהל המוסד, התלמיד והוריו. מטרת הוועדה לסייע לבתי הספר להכיל את התלמידים המצויים בסכנת נשירה ולפקח על תוכנית טיפול מתאימה והמעברים בין מוסדות החינוך במידת הצורך.

צרו קשר:

כתובת: אגף החינוך , יצחק שדה 4 רמת השרון

שםתפקידדוא"ל
ירון דסטהמנהל יחידת זרקורyaron_d@ramat-hasharon.muni.il
רויטל ג'רבי סולםמזכירה revital_js@ramat-hasharon.muni.il
לילי דרורקב"סיתlily_d@ramhash.co.il
לירון ואלאך בלילטיקב"סיתliron_w@ramhash.co.il
רפי אלמוגמנהל תכנית היל"ה rafi_a@ramhash.co.il
זיוה אוס-דקלרכזת חינוך טיפול זרקורziva_o@ramhash.co.il
ירוס סולומון עובדת חינוך טיפולyerus_s@ramhash.co.il

מחלקת זרקור - מנהל מחלקה - ירון דסטה

קבלת קהל :

יום ג' בין השעות 16:00-18:00

או בשעות הבוקר בתיאום מראש.

ניתן לפנות גם לוואטסאפ אגף החינוך: 052-2385714

מענה טלפוני:

ימים א'-ה' בין השעות 8:30-12:30

הצטרפו לניוזלטר שלנו