עירייה > בשלות ועלייה לכתה א'

בשלות ועלייה לכתה א'

                                                        
הורים יקרים,
כמו בעוד עשרות צמתים והחלטות משמעותיות הקשורות לילדנו, גם התקופה הקרובה מזמנת אליה החלטה. הורים רבים מתלבטים בשאלה האם הילד בשל לעלות לכיתה א' או לא. האם הוא כבר מוכן להיכנס לנעלי התלמיד ולצעוד בעוד כמה חודשים בשערי בי״ס או שכדאי לתת לו "להיות עוד קצת ילד", לשחק, להתבגר לפני הצעד הגדול.

וכמו בכל התלבטות, יש אווירה מסביב, יש עצות לכאן ולכאן יש טרנדים ורוחות שנושבות –  כאלה שמסיטות לעיתים את החצים צפונה, דרומה וחוזר חלילה. כיצד מחליטים?

בבואנו לשקול את העניין ישנם מספר פרמטרים שעשויים לסייע בהחלטה:

ראשית, נתבונן על ארבעה צירים מרכזיים בהתפתחות:  התחום הקוגניטיבי, התחום החברתי, התחום הרגשי והתחום הפיזיולוגי. כל אחד ואחד מצירים אלה, יכול להצביע ולתת כיוון על מצב בשלותו ותפקודו של הילד. באמצעות גורמים מקצועיים וחינוכיים, ניתן לבחון כל אחד מצירים אלה, ולקבל התרשמות על יכולותיו של הילד.

זכרו, אף ילד אינו מתפתח בכל התחומים באותו קצב. ילד יכול להיות בשל בתחום מסוים אך לא באחר. למשל, ייתכן שהילד כבר יודע לקרוא אך ילדותי ולא מסתדר עם חברים. כאן חשובה מאוד חוות הדעת המקצועית: האם הילד עדין אינו בשל, או שאולי לא למד שצריך לעיתים לוותר ולהתאפק? האם אינו בשל פיזית, או שיש לו קושי מוטורי שדורש טיפול?

שלום כיתה א' – רוב הילדים מוכנים לעלות לכיתה א׳ סביב גיל 6. קחו את ההנחה הבסיסית הזו בחשבון. אם אין קשיים מהותיים מאד, אם הילד מתפקד בהתאם לגילו גם על פי דיווח אנשי החינוך וגם לתחושתכם ההורית – קחו את זה בחשבון. הרי בסוף אנחנו רוצים לראות אותם מתקדמים, מתפתחים, משתכללים ולא עומדים במקום. מעבר עשוי להיות מאתגר, אך עשוי להיות חשוב וחיוני עבור הילדים. כיום אנו יודעים כ גם הילדים שעלו "פחות בשלים", הדביקו את הפער בטווח של שלוש שנים, וכן כי גם להיות הילד הכי גדול בכיתה יכולים להיות מחירים, הבולטים יותר עם הכניסה לגיל ההתבגרות. מסובך? בהחלט! בואו נחשוב קצת יותר:

ממה נובעת ההחלטה? כדאי לבחון מאיזה מניע וסיבה נלקחת ההחלטה שלנו. מה הגורם העיקרי. האם ההחלטה מונעת מהפחד שלנו מהשינוי הקרב? מהחשש שאולי הוא לא יצלח את המעבר, ללא קשר ליכולתו ולמצבו של הילד?  כדאי לשים את זה בראש ולחשוב על העניין באופן פתוח כשכל העת טובתו של הילד לנגד עינינו. לאחר מכן, כדאי לבחון מחיר מול תועלת של הישארות/עלייה.

 

מה הקושי העיקרי? אחת השאלות  העיקריות שיכולות לעזור בהחלטה, היא ההבנה לגבי מה הקושי שבגינו אנו חוששים לעלות לכיתה א׳: האם הקושי תלוי גיל – כזה השייך לחוסר בשלות או בגרות ונדרשת התנסות נוספת? לחלק מהילדים זמן נוסף אכן יהיה חשוב ומהותי, בייחוד אם  ננצל את השנה הנוספת כדי לכוון אותם ואת עצמנו לשלב הבא, אך ייתכן גם כי מדובר בקושי אינהרנטי, מולד, פנימי ומשכך, קרוב לוודאי כי ילווה את הילד בהמשך חייו ללא קשר לגילו. במקרה הזה, לא בטוח ששנה נוספת היא הפתרון הנכון, ישנן דרכים נוספות שאפשר לחשוב עליהן.

 

ניסיון עבר: אמנם לא מדובר בהיסטוריה ארוכת שנים, אך עדיין אין כמו ניסיון עבר כדי לדעת מה נכון עבור הילד. נסו לחשוב על חוויות המעברים הקודמות של ילדכם – איך הסתגל, איך צלח את המעברים ההתפתחותיים השונים בחייו מאז נולד, האם התעוררו קשיים לאורך הדרך וממה הם נבעו.

 

היו קשובים לילד: הקשיבו לקולות שהילד משמיע. נכון,  לא הוא זה שיקבל את ההחלטה ואנחנו כמובן לא ניתן לילד בן 6 להחליט לבד אם לעלות לכיתה א' או להישאר בגן. יחד עם זאת, בסופו של יום הרי מדובר בו. לילדים באופן המפתיע אותנו לפעמים, יכולת די יפה להכיר את עצמם ואת מה שנחוץ להם. תפתחו את העיניים ושימו לב למוסיקה ולתוכן שמתנגן בין השורות. מה משאלת הלב שלהם והאם היא מתיישבת עם תחושתכם.

לאחר ששקלתם והגעתם למסקנה והחלטה בליווי אנשי החינוך והמקצוע חשוב להשלים באופן טבעי את התהליך:

החלטתם להעלות את הילד לכיתה א׳? בשעה טובה! כמו בכל שלב חדש בהתפתחות של ילדנו גם זו אבן דרך נוספת שמצטברת לסך החוויות, הזיכרונות והרגעים שאנחנו עוברים יחד איתם – דרך חדשה וללא ספק מרגשת. עלייה לכיתה א׳ מעוררת חששות באופן טבעי בקרב הורים רבים. חשוב לזכור, שלרוב, הילדים בשלים ומוכנים – סמכו עליהם, תאמינו בהם והם עוד יפתיעו אתכם.

הוחלט שהילד יישאר שנה נוספת? כדי שהתהליך יושלם והשנה הנוספת תוכל לקדם אותו ותהיה יעילה, רצוי לבצע חשיבה, איך מפיקים מהשנה הנוספת את השינוי הרצוי, את ההתפתחות וההתקדמות אליה אנחנו שואפים, על מנת שההישארות תביא את הילד לנקודה גבוהה ונכונה יותר כשיגיע לבסוף לכיתה א׳.

מה שלא יהיה – מהרגע שהתקבלה ההחלטה, חשוב לשדר לילד בטחון ומסרים מרגיעים, ולחזק אותו לאורך כל הדרך.

יש לכם שאלות, התלבטויות? אתם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הגננת,  לפסיכולוג הגן על פי פרטי ההתקשרות המצורפים.

הפסיכולוגית רוני זליכוב-לסרי מן השירות הפסיכולוגי-חינוכי של רמת השרון, המלווה השנה את הגנים
חרצית, לילך, נרקיס ושקמה.

 

רוני זליכוב לסרי, פסיכולוגית בשירות הפסיכולוגי החינוכי


הצטרפו לניוזלטר שלנו


אני מאשר קבלת דיוור אלקטרוני

ליצירת קשר


shapacha@ramat-hasharon.muni.il

מנהלת : קרן גל-מיכלזון
טלפון: 03-7602499

פקס: 03-7602490
ליצירת קשר עם פסיכולוגים:
באמצעות הצוות החינוכי (יועצת, גננת)
או בהודעה במזכירות, או במייל

רחוב יצחק שדה 4 (אגף החינוך), קומה ב', רמת השרון
קבלת קהל ומענה טלפוני במזכירות, ימים א'-ה' בין השעות 14:00-8:00
אריאלה שיפרשטיין וליאת ברמלי