גן נרקיס

"אני מאמין"

*הגן צריך להיות מקום בטוח ומוגן לילד. מקום שהילד ירגיש בו אהוב, רצוי, שיהיה לו כיף, מקום שבו יתקבל בחיבוק וביחס חם בבוקר, וכך גם ייפרדו ממנו בסוף היום.

אני מאמינה שכל ילד צריך לקבל יחס של חיבה, עידוד, תחושת מסוגלות, כבוד ותמיכה.

*שימת דגש על הפן החברתי, לשם יצירת אקלים חיובי בגן.

כל בעיה ניתנת לפתרון בדרך של הידברות.

*כל אחד הוא טיפוס מיוחד-עולם ומלואו. מתוך כך-כל אחד ראוי לכבוד להערכה ולהכרה, פיתוח דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי.

*כל אחד אוהב להיות במרכז, כל אחד אוהב להרגיש שייך.

*כל ילד שואף לעצמאות-כל ילד מסוגל ללמוד לקחת אחריות.

*זכותו של כל ילד ללמוד בסביבה לימודית מעניינת, משתנה, מתחדשת ומעניקה.

*אני מאמינה בהקניית ערכים-קבלת השונה, סבלנות וסובלנות,

התחשבות, הקשבה, קבלה ונתינה.

*התאמת דרך העבודה והמסגרת לאופי הילד וליכולותיו-יחידני

קבוצות, מליאה.

*אני מאמינה בעבודה משותפת-שיתוף פעולה, הפרייה הדדית,

עבודת צוות ושיתוף בין הגן והבית. שיתוף גננת-הורים-קהילה.

פרויקט שנתי

ספר זה כל הסיפור

אחד ההיבטים של התפתחות הילד כקורא הוא פיתוח טעם אישי והשתייכות לקהילת קוראים. הפעילויות של בחירת הספרים והמלצות הדדיות על ספרים מאפשרות לילד לבטא את טעמו האישי וגם להכיר טעמם של קוראים אחרים. כך יהפוך הגן לקהילה של קוראים. עצם הבחירה של הספר היא פעילות של קריאה: הילד פותח את הספר ומחפש מה שמסתתר בו, הוא משער השערות אודות הכתוב ובודק אותן על פי רמזים שונים: האיור, אורך הכתוב, אותיות מסוימות, מילים מסוימות.

בשנת הלימודים הנוכחית בחרתי את נושא הספר כפרויקט שנתי בשל החשיבות האדירה של ספרים בחייו של האדם בכלל ושל הילד בפרט.

כיצד מתנהל הפרויקט:

בתחילת שנת הלימודים עסקנו בהקדמה לנושא הספר:

מהי ספריה? מה מכילה ספריה (ספרנים, חלוקת ספרים על פי קטגוריות וכדו'), כללי התנהגות בספרייה וכיצד יש להתייחס לספר.

בדקנו וניתחנו מה מכיל ספר (כותרת-שם הספר, שם הסופר, שם המאייר, כריכה קדמית ואחורית, תקציר, דפי מעבר, דף שער, עלילה – התחלה, אמצע וסוף, איורים, טקסט,  גודל גופן וכדו').

במהלך השנה ערכנו סבב שבועי בין ילדי הגן. בכל שבוע (יום ד')  המליץ אחד מילדי הגן על ספר, הציג את הספר במליאה עם הוריו,  והביא דף מידע אודות הספר הנבחר.

לאורך השבוע בחנו את הספר המומלץ במספר היבטים:

– היצג הספר מפי הילד והסבר מדוע מומלץ

– מבנה הספר (כריכה קדמית ואחורית, תקציר, דפי מעבר, דף שער וכדו')

– סופר ומאייר הספר

– קריאת הסיפור

– סוג הסיפור (אגדה, משל וכו')

– שאילת שאלות, השערת השערות והסקת מסקנות אודות הסיפור

– ניתוח הדמויות במספר היבטים ומשחקי תפקידים

– המחזת והמחשת הסיפור

– כתיבת משפטי מפתח

– מציאת וכתיבת מילים שחוזרות על עצמן, חרוזים ומילים נרדפות

– מוסר השכל של הסיפור

– מציאת שם חדש לסיפור או/ו סוף חדש לסיפור

– איור בעקבות הסיפור

– מדרשי תמונה.

במהלך השנה כל ילד הפך ל"סופר צעיר" והתנסה בהוצאה לאור של ספר: בניית העלילה, בחירת שם הולם לסיפור ואיור הספר. ערכנו בגן תערוכת "סופרים צעירים" ובה הצגנו את כל ספרי הילדים .את אותו פרויקט יעברו הילדים בשנית לקראת סוף השנה וכך נראה את התהליך שעברו.

מיכל קאשי

גן נרקיס

צור קשר

הצטרפו לניוזלטר שלנו