מרכז רקפת

מנהלת   :           שוש מנור

 טלפון:           03-5405377

   פקס:            03-5471613

  כתובת:        העבודה 4

 דוא"ל

קבלת קהל:     במקרה הצורך ובתאום מראש

חזון המרכז הטיפולי

גישת מרכז רקפת היא לאתר בכל ילד את ה"יהלום" החבוי בו, לעזור לו ולסובבים אותו ללטש ולמצות את האיכויות והיכולות, הגלומים בו.

כל ילד / אדם זכאי לשוויון הזדמנויות במיצוי יכולותיו. כדי להשיג זאת עלינו לפעול מתוך כבוד ולמצוא את הדרכים והאמצעים הנכונים ביותר עבורו בדרך להשגת המטרה.

התפיסה המנחה את צוות מרכז "רקפת" היא  כי כל ילד וכל אדם יכול להיות,"ספר מרתק", אם רק נדע כיצד לקרוא בו.

אנו דוגלים במדיניות של ראיה הוליסטית, הרואה את מכלול המרכיבים הקשורים בילד, במשפחתו ובמוסד החינוכי. דרך העבודה הייחודית מתבטאת הן בשיתוף פעולה תוך תחומי ובין תחומי הטיפול והן באיתור, באבחון, בבניית תכנית סיוע אישית בהתאם לצרכיו, בתהליך הטיפול ובמעקב. גישה זו  מאפשרת לכל ילד/ה ותלמיד/ה צמיחה אישית מיטבית.

מהו מרכז "רקפת"

מרכז "רקפת" של אגף החינוך הינו מרכז טיפולי עירוני יחיד במינו שהוקם ע"י עירית רמת השרון. מרכז רקפת מסייע לכלל התלמידים  בגילאי 3-18 שנים בעיר בעלי לקויות למידה, קשיי למידה וקשיי קשב.  המרכז פועל 12 חודשים בשנה. את תקופת החופשות מבתי הספר מנצלים להשלמת פערים לימודיים באמצעות לימודים פרטניים או קבוצתיים בתחומי הדעת השונים  תוך דגש על הקניית אסטרטגיות למידה מגוונות

המרכז מעמיד לרשות התלמידים,  כ-35 אנשי צוות – מטפלים ומורים מקצועי ומיומן ומציע מגוון טיפולים במחירים מסובסדים. המרכז  מוכר ע"י המכונים להתפתחות הילד של קופות החולים, המפנות ילדים למרכז, לטיפולים במקצועות הפרא-רפואיים.

במרכז מטופלים בכל  שנת לימודים כ- 500 ילדים, תלמידים ונוער.

סל השירותים הניתנים במרכז "רקפת"

 אבחונים דידקטיים – מטרת האבחון הדידקטי לאפיין ולמפות את הכוחות ואת הקשיים בלמידה בתחומי מיומנויות היסוד- קריאה, כתיבה, הבעה בכתב ובעל פה, מתמטיקה ושפה זרה ואת המנגנונים העומדים בבסיס הלמידה של מיומנויות אלו לצורך תכנון הטיפול. האבחון הדידקטי כולל: פגישה עם ההורים לצורך ראיון ראשוני לפני האבחון ופגישת סיכום למסירת תוצאות האבחון. בניית תכנית עבודה מותאמת עבור התלמיד. הדרכת הצוות החינוכי, במוסד הלימודי והדרכת הצוות הטיפולי, ומעקב אחר התקדמות התלמיד.

המאבחנות הדידקטיות במרכז מוכרות על ידי  משרד החינוך ובעלות תואר B.A ו-  M.A  בחינוך.

פרויקט הכתיבה– מותאם לכל תלמיד באופן ספציפי ותלוי בתוצאות האבחון הייעוצי שעבר.  לאחר שיבוץ נערכת הנחייה מלווה של המאבחנת את המורה שהכשרנו כמומחית בבצוע העבודה על הכתיבה.

הוראה מותאמת לתלמידים עם קשיי למידה, לקויי למידה ולקויי קשב – הינה הקניית מיומנויות ובתפקודים ניהוליים ואסטרטגיות למידה, בקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, במקצועות רבי מלל (הומניים), במתמטיקה ובאנגלית. ההוראה היא פרטנית, באווירה תומכת ומעודדת, תוך התייחסות אישית לצרכים וליכולות הייחודיים לכל תלמיד ותלמיד. תחום זה מתאים לתלמידים  מבית ספר יסודי ועד לתלמידי העל יסודי. צוות המורות במרכז מומחיות בהקניית הוראה מותאמת ובעלות ניסיון רב בסיוע לילדים עם קשיי למידה, קשיי קשב וריכוז ולקויות שונות.

אבחון וטיפול בתחום הסנסומוטורי – ריפוי בעיסוק. אבחון וטיפול בתחום המוטורי  (בהשתתפות קופ"ח)  ע"י מרפאות בעיסוק.

לטיפול בריפוי בעיסוק מופנים ילדים עם איתור/עיכוב התפתחותי המתבטא בקשיים בתפקוד המוטורי-תחושתי, (שיווי משקל, תכנון תנועה, רגישות למגע וכו') קשיים בתפקוד גרפו-מוטורי התארגנות במרחב קבוצות הכנה לכתה א' וטיפול בקשיי כתיבה. תחום הריפוי בעיסוק במרכז "רקפת" מתמקד בהתייחסות  client centered הילד ומשפחתו, תוך שימוש בגישות טיפול שונות הכוללת – קוגניטי פתרון בעיות, SI , גישות התפתחות וגישות סביבתיות וייעודיות בטיפול בלקויי כתיבה. הטיפול הנו הוליסטי וכולל הדרכה להורים, לגננת למורה.

המרפאות בעיסוק במרכז בעלות תואר B.A ו-  M.A  ובעלות רישיון משרד הבריאות.

אבחון וטיפול בתחום השפתי – קלינאות תקשורת. אבחון וטיפול בתחום השפתי  (בהשתתפות קופ"ח)  ע"י קלינאיות תקשורת.

לטיפולי תקשורת מופנים ילדים עם איחור בהתפתחות השפה, לקויות שפה שונות כגון: בעיות בשליפת מילים, התארגנות מילולית לשיח, אוצר מילים מצומצם, קשיים תחביריים ודקדוקיים, שיבושי היגוי ולקויות תקשורתיות. לאור ממצאי האבחון הפורמאלי נבנית תוכנית טיפול. הטיפול כולל גם הדרכה למשפחה, לעידוד פיתוח היכולות השפתיות. הטיפול פרטני או בקבוצות של 2-3 ילדים.

קלינאיות התקשורת במרכז בעלות תואר  B.A ו-  M.A ובעלות רישיון משרד הבריאות.

היוועצויות להורים – מנהלת מרכז "רקפת" מקיימת פגישות פרטניות עם הורים, המצויים בדילמה לגבי הדרך המתאימה לסייע לילדם.

הדרכת הורים – הדרכה פרטנית ע"י מטפלת מוסמכת.

תרפיה רגשית באמצעות הבעה ויצירה – טיפול רגשי במגוון אמצעים: אומנות, דרמה, תנועה, מוסיקה ובאמצעות טיפול בבעלי חיים.

הטיפול באמצעות הבעה ויצירה נמצא ככלי טיפולי יעיל במגוון בעיות וקשיים רגשיים אצל ילדים. הטיפול עושה שימוש בשפה מילולית ולא מילולית ומשתלב בהתפתחות הטבעית של הילד במשחק ויצירה.

הטיפול מתמקד בבניית קשר ואמון בסיסי בין המטפל לילד ומתן ביטוי רגשי באמצעות התהליך היצירתי בתחומים השונים: אומנות, תנועה, מוסיקה, פסיכודרמה ובעלי חיים.

טיפול באומנויות בקרב ילדים מתבסס על גישות התפתחותיות ומודלים פסיכולוגיים של לתיאוריות יחסי אובייקט, תיאוריות פסיכולוגיות של העצמי וכמובן הפסיכולוגיה היונגיאנית המרחיבה ומעמיקה את השימוש בשפה הסימבולית של הנפש.

המייחד את הטיפול באמצעות הבעה ויצירה הוא פנייה אל החלק היוצר של הילד, תוך הישענות על הכוחות הטמונים בילד, מיצוי היכולות והפוטנציאל והענקת כלים להתמודדות.

המטפלות בהבעה ויצירה במרכז בעלות תואר B.A ו- M.A ורישיון משרד הבריאות.

סדנאות מוכנות לארגון וכתיבה לקראת כיתה א' – לילדי גני החובה.

סדנאות לתלמידים עם קשיים במיומנויות חברתיות.

סדנאות אסטרטגיות למידה לתלמידים "ללמוד איך ללמוד" ולהצליח. (יסודי, חטיבה, תיכון).

.